Invest Selangor Berhad dan MIDA Anjur "Program Pocket Talk", Bantu Perkasakan Usahawan Sektor F&B Negeri Selangor


Sektor Makanan dan Minuman telah menjadi salah satu kelompok utama di Selangor. Ia adalah industri kelima terbesar di Selangor sejak tahun 1980, sektor ini telah menyaksikan sejumlah RM18 bilion dilaburkan dan telah mewujudkan hampir 50,000 peluang pekerjaan di Selangor. Sebagai Selangor berazam untuk menjadi hab perdagangan dunia dan sektor Makanan dan Minuman sebagai sebahagian daripada cita-cita ini, Invest Selangor Berhad dan Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) telah menganjurkan Program Pocket Talk: Industri Makanan & Minuman Selangor 2020 di Concorde Hotel Shah Alam.

Objektif utama "Program Pocket Talk" tersebut adalah untuk memaklumkan kepada pemain industri mengenai kemudahan yang disediakan oleh kerajaan. Program ini menampilkan sesi perkongsian mengenai inisiatif oleh kerajaan negeri serta oleh kerajaan persekutuan dari MIDA.

Terdapat (4) empat topik yang dibentangkan dalam "Program Pocket Talk", iaitu "Selangor International Business Summit 2020" oleh Encik Ahmad Khairo Othman, Pengarah Bahagian Komunikasi Korporat & SIBS, Invest Selangor Berhad, “The International Muslim Friendly Affiliated Network (IMFAN) Programme : An initiative by The Selangor State Government” oleh Encik Zukarnine Shah Zainal Abidin, Ketua Pegawai Operasi Halal International Selangor (HIS), Sementara itu, 2 wakil dari Lembaga Kemajuan Pelaburan Maari (MIDA) pula akan membentangkan “Government Facilitation for Food Manufacturing Industry” oleh Puan Khamilah Mohd Yusoff, Pengarah Teknologi Makanan & Sumber Asas Industri , dan “Investment Incentives Related To Industry 4WRD” oleh Puan Noor Suziyanti Saad, Timbalan Pengarah Bahagian Advance Technology & R&D Kanan.


Acara yang berlansung selama separuh hari itu, berjaya menarik kira-kira 200 usahawan dalam industri industri F&B, dan telah dirasmikan oleh Y.B Dato 'Teng Chang Khim, Pegawai Eksekutif (Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pelaburan,


Perdagangan & Industri  dan Perusahaan Kecil & Sederhana (PKS), Selangor

Turut hadir pada majlis itu ialah Encik S. Sivasuriyamoorthy, Pengarah Eksekutif Promosi Pelaburan, Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) dengan pihak berkepentingan lain seperti Hijrah Selangor, JAIS, Halal International Selangor dan agensi lain, bersama dengan dewan perdagangan dan persatuan serta agensi berkaitan lain dan
organisasi untuk meningkatkan industri di Selangor.


Y.B Dato 'Teng Chang Khim juga melancarkan Sidang Kemuncak Perniagaan Antarabangsa Selangor 2020 yang akan diadakan pada 14-17 Oktober 2020 di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur. SIBS adalah salah satu strategi globalisasi dan strategi inisiatif utama untuk meletakkan Selangor sebagai pasaran utama bagi usahawan dan pelabur untuk menjalankan perniagaan di rantau Asia Tenggara. Y.B Dato 'Teng Chang Khim juga  turut memperkenal dan melancarkan inisiatif terbaharu negeri, Rangkaian Gabungan Islam Bersekutu Antarabangsa atau "The International Muslim Friendly Affiliated Network" (IMFAN). IMFAN adalah program Tahap Penilaian untuk membantu PKS dalam membina prinsip dan amalan halal di peringkat awal perniagaan mereka, untuk menyediakan sme sebelum memperoleh pensijilan halal.

Comments

Popular posts from this blog

ENAM ARTIS BAKAL JAYAKAN KONSERT MAKAN MALAM (A.M.A.L) ANUGERAH MALAM AMAL LAGENDA

RAMADHAN PREBIU GALERI NOSTALGIA LEGENDA DI PREMIERA HOTEL KUALA LUMPUR

Jadi Muda Dengan Subang, Untuk Subang